✔ Persoonlijk & snel ✔ WordPress CMS ✔ Uniek Webdesign ✔ Responsive
Er bestaan rondom copywriting nog al wat misverstanden, ik dacht laat ik er een paar uitlichten.
Nog niet zolang geleden heb ik mijn oude Facebookpagina van •sup•my•city• omgezet naar Salty Works. Zo leuk om reactie van vrienden en kennissen te krijgen over mijn nieuwe stap! En ook zó blij met wat lieve vrienden die mij wezen op wat schrijffoutjes. Tegelijkertijd ook heel grappig om te zien dat het wijzen op de schrijffouten vaak gepaard gaat met een moeilijk kijkende smiley of een tekst in de trant van ‘niet zo handig als tekstschrijver’.
Of je nu een copywriter, de opdrachtgever of die lieve vriend bent, ik denk dat het voor iedereen wel herkenbaar is.
1. Copywriting; Easy, met 2 vingers in je neus
Schrijven kunnen we allemaal. Dit is absoluut waar! Maar je lezer enthousiast maken zodat ze in actie komen vergt een andere schrijftechniek, welke niet iedereen standaard in huis heeft. Een copywriter kan dit wel. Een goede copywriter heeft een groot inlevingsvermogen in zijn of haar doelgroep en weet zo de juiste toon of woorden te gebruiken die aanslaat. Maar dan nog is het schrijven van een goede tekst niet iets wat je even met 2 vingers in je neus doet.
Vergelijk het met een loodgieter, de kraan aan en uit zetten kunnen we allemaal maar als het een beetje technischer word willen we daar ook graag hulp bij hebben.
Een tekstje in een vriendschapsboekje schrijven kunnen we allemaal. Maar een tekst schrijven die geld overlevert is hele andere koek.
2. Copywriters maken geen taalvouten!
Was het maar zo’n feest! Ook copywriters maken fouten, onbewust maar vaak ook wel bewust.
Uiteraard zijn de spelfouten onbewust maar iedereen is mens en helaas is zelfs met autocorrect niet alles opgelost. Copywriters zijn géén taalpuristen, ze zijn wel handig met taal en kunnen zelfs het saaiste product nog boeiend beschrijven. In sommige gevallen is het aan te raden om de tekst eerst te laten checken bij een corrector voor het naar de klant of zelfs online gaat.
Copywriters maken ook wel bewuste taalfouten, waarom? Soms vraagt een tekst voor online doeleinden een hele andere opbouw, zeker als het ten goede komt van de conversie. Voor SEO kan het soms belangrijk zijn om een zin met ‘en’, ‘omdat’ of ‘dus’ te beginnen. En als je er baat bij hebt dan mag alles!
3. Copywriters schrijven wel ‘even snel’ een tekstje
Voor de copywriters onder ons is dit zéker herkenbaar. Misschien voor de opdrachtgevers onder ons ook wel? Want geef nou toe, jij hebt vast wel eens die vraag aan iemand gesteld? Kan je ‘even snel’ een tekstje schrijven, is niet zo veel werk. Als het niet zoveel werk is dan had je het misschien ook zelf kunnen doen, toch? De reden dat je de vraag bij een copywriter legt is dat het misschien net even wat tijd en creativiteit vergt. En het is alsof de copywriter de hele dag aan het duimendraaien is tot jij met de opdracht komt.
‘Even snel’ gaat niet, althans er zijn heus wel eens uitzonderlingen natuurlijk maar gemiddeld gezien werkt dat niet zo! Want wil je een kwalitatief goede tekst ontvangen van je copywriter dan zal de copywriter daar de tijd voor moeten nemen. De tijd nemen om in de doelgroep te duiken, de toon van het publiek te achter halen maar ook de tijd te nemen om een gedegen marktonderzoek te doen. Wie zijn de concurrenten en wat vertellen zij, welke USP’s lichten we uit en waar of hoe kunnen we het verschil maken in de markt.
Copywriting is meer dan lappen tekst schrijven, copywriting is gedegen onderzoek doen en bewust de juiste woorden kiezen. Het is vaak meer schrappen dan schrijven, zeker als het om een ‘kort tekstje’ gaat!
Copywriters zijn geen ‘Hans Klokjes’ die ala minuut een perfecte tekst kunnen neerzetten.
4. Copywriters kunnen alles
Ook in de wereld van copywriting zijn er specialisaties! Niet iedere copywriter kan dezelfde teksten schrijven. Niet alleen omdat ze andere woorden kiezen maar ook omdat ze een andere specialisatie hebben.
Zo vraag je Wibi Sourjardi toch ook niet om een viool concert te geven omdat hij nu eenmaal muzikant is? Of Sven Kramer het IJsselmeer over te steken omdat hij zo lekker kan sporten?
Een productomschrijving schrijven vraagt om andere skills dan het schrijven van een vacaturetekst. Of het het schrijven van een persbericht vraagt een hele andere benadering dan het schrijven van een conversie gerichte tekst. Ook de doelgroep waarvoor je schrijft kan zo verschillend zijn, de ene copywriter is juist thuis in het schrijven van diplomatieke teksten, terwijl de andere copywriter veel liever de jeugdige straattaal in teksten verwerkt.
Een goede copywriter is creatief, eigenwijs en een tikje schizofreen. Maar een goede copywriter is nooit een duizendpoot.
5. Een briefing is overrated
Maar natuurlijk! Copywriters kunnen gedachten lezen. Los van dat we blijkbaar gedachten kunnen lezen zijn we ook goed in gokken! We raden wat de USP is van een product of dienstverlening. We vullen zelf in wat de opdrachtgever wil bereiken met de teksten. Wij maken ons eigen beeld van wie de doelgroep is en gaan zelf op onderzoek uit. Zo toveren we dan uit onze magic bal(pen) het perfecte stukje tekst.
NOPE! Zo werkt het dus niet. Zonder briefing is het als watertrappelen midden in de ocean. Niet alleen als copywriter moet je scherp zijn op een juiste en zo volledig mogelijke briefing maar ook als opdrachtgever is het heel belangrijk dat je vooraf goed bedenkt ‘wat’ en ‘wie’ je wilt bereiken. ‘Hoe’ dát kan de copywriter voor je invullen.
Duidelijkheid scheelt veel tijd en zorgt voor een kwalitatief eindresultaat waar de opdrachtgever blij van wordt. Dus zorg voor een goede briefing, dit maakt het verschil tussen een goede of slechte tekst geleverd krijgen.
Wanneer je het vak copywriting serieus neemt, zorg dan voor een zo volledig mogelijke briefing en neem de tijd voor een gedegen onderzoek.
Dat waren even een paar misverstanden op een rijtje. En herkenbaar?? Vast wel!
En aan al mijn lieve vrienden;
Aan al mijn lieve vrienden;
‘Please, stop nóóit met mij te verbeteren en tips te geven. Ik leer daar heel graag van 😉‘
Liefs, Liesbeth
Interesse gewekt?
Zoek je hulp bij het maken van de juiste content voor jouw website, social media of webshop?
Laten we dan snel in contact komen. Ik help graag om het beste uit jouw online business te halen!