Een goede productomschrijving schrijven

> 10 tips voor goede productomschrijvingen <

Als je een webshop hebt dat weet je wel hoe belangrijk een goede productomschrijving is. Tegelijkertijd weet je ook hoe lastig het is om een goede productomschrijving te schrijven. Waar moet een goede omschrijving nou aan voldoen?

In deze blog geef ik je tips om het schrijven van goede productteksten makkelijker te maken. Lees het door en ga daarna zelf aan de slag. Je zult zien dat het niet zo lastig is als je waarschijnlijk nu denkt.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je productomschrijving te perfectioneren. Een goede producttekst maak je dan ook het best met deze tips en de voorbeelden die onder elke tip staan.

1. Schrijf voor de juiste doelgroep

Bij het schrijven van productomschrijvingen is het definiëren van de doelgroep de eerste en de belangrijkste stap. Zonder te weten voor wij je schrijft is het lastig de juiste klant te raken met je tekst.

Begin met het maken van een klant beschrijving (ook wel buyers persona genoemd). Probeer zo goed mogelijk te specificeren wie je klant is, hoe ze zijn, waar ze van houden en wat ze belangrijk vinden. Dit helpt je te begrijpen welke functies het meest waardevol zijn voor je klanten.

De beste productomschrijving richt zich direct en persoonlijk tot de doelgroep. Je beantwoordt in die tekst vragen alsof je een gesprek met hen hebt.

Bepaal ook vooraf of je klant met ‘jij’ in plaats van ‘u’ aangesproken wil worden. Alleen al met het wel of niet tutoyeren in een tekst kan je de doelgroep aanspreken of afstoten.

2. Schrijf unieke productomschrijvingen

Vaak kan je mooie teksten van de fabrikant ontvangen maar ik raad je af deze te gebruiken en je eigen versie te schrijven. Door je eigen teksten te schrijven, voorkom je dat Google je bestraft voor ‘duplicate content’. Duplicate content, het wordt zegt het al, gedupliceerde ofwel dubbele teksten. Daarnaast is een gepersonaliseerde, unieke tekst ook fijner om te lezen voor je bezoekers. Zo kan je ieder product in een gelijke tone of voice schrijven wat jouw bezoeker als prettig zal ervaren.

3. Spreek tot de verbeelding

Neem je klant mee, alsof je ze aan de hand pakt en ze het product letterlijk kunnen ervaren wanneer ze de tekst lezen. Hoe groter het verlangen van de klant om het product te bezitten, hoe groter de kans is dat ze het kopen. Een verhaal vertellen of de situatie beschrijven helpt daarbij.

Het vertellen van een verhaal in productbeschrijvingen verlaagt je rationele barrières. Hierdoor ‘vergeet’ je dat je iets aan het kopen bent. Maar zorge ervoor dat je niet te wollig wordt!!

Voorbeeld van levendige omschrijving - Method. Handzeep
Voorbeeld van levendige omschrijving – Method. Handzeep

4. Voordelen versus functies

De reden dat een bezoeker op jouw website komt is omdat ze specifiek op zoek zijn naar een artikel of dienst. Ze hebben een vraag op probleem en jij biedt de oplossing, zo simpel is het!

De vraag is alleen hoe ga jij hun daarvan overtuigen? leuk dat jij enthousiast bent over de specificaties van het product, maar zij willen weten wat het hen oplevert en hoe het hun problemen oplost; ‘what is in it for me?’

Het is jouw taak om hen ervan te overtuigen dat het product hen gaat helpen. Maar zorg ervoor dat je eerlijk bent en dat de verwachtingen die je schept wel overeenkomen.

Bedenk hoe het leven van die klant gemakkelijker, beter of aangenamer kunt maken. Benadruk daarom altijd de voordelen van elke functie in de omschrijving van het product.

5. Zintuigelijke woorden

Bijvoeglijke naamwoorden zijn lastige woorden. Vaak voegen ze geen betekenis toe aan je zinnen en maken ze je zin onnodig lang. In het geval van zintuigelijke bijvoeglijke naamwoorden is dat anders, dan raak je je bezoekers met levendige productomschrijvingen.

Ze helpen je het product te zien, ruiken en voelen door er een zintuigelijke overtuiging aan toe te voegen.

Voorbeeld van zintuigelijke woorden - COOP- Hero Fluweelzachte Jam
Voorbeeld van zintuigelijke woorden – COOP- Hero Fluweelzachte Jam

6. SEO productomschrijvingen

Ook productomschrijvingen ontkomen niet aan zoekmachine-optimalisatie (SEO). Geoptimaliseerde productbeschrijvingen helpen bij het verbeteren van de online vindbaarheid van je producten.

Door de omschrijving van een product te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden, verbeter je kans op een hoge positie in Google. Waneer je eerst een zoekwoordonderzoek doet kan je bepalen waar men precies naar zoekt en welke woorden ze hiervoor gebruiken.

7. Keep it simpel

Maak het makkelijk leesbaar en hou het eenvoudig in je tekst gebruik. Vermijd lastige woorden of echte vakjargon. Hou je doelgroep voor ogen.

Schrijf je teksten voor een omgeving waar alleen vaklieden komen dan is het gebruik van vakjargon geen probleem. Maar wil je bijv. die speciale hamer verkopen aan de thuisklusser dan is het zaak om het simpel en begrijpbaar te houden. Het belangrijkste doel van zo’n tekst is zo eenvoudig mogelijk uitleggen wat het product doet en waarom men het moet kopen.

Verbeter de leesbaarheid door de gemiddelde zinlengte te verkorten.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, toch?

8. Puntsgewijs / bulletpoints

Som de belangrijkste specificaties of eigenschappen van een product op. Zo heeft de potentiële koper in een oog opslag een goed overzicht ban de belangrijkste voordelen van het product.

Bulletpoints zijn ideaal voor informatie-zoekers. Het is ook de perfecte plek om het technische aspect van het product aan te kaarten. Dit kan doormiddel van punten, vinkjes of leuke icons.

De informatie die je in balletpoint kan zetten zijn:

  • Wat zijn de voordelen / eigenschappen van het product?
  • Wat zijn de specificaties van het product (maten, wattage, gewicht, etc.)?
  • Wat zit er allemaal in het pakket als je het product besteld
Voorbeeld van een opsomming met icons ipv bulletpoints - iamcaps
Voorbeeld van een opsomming met icons ipv bulletpoints – I AM CAPS

9. Het belangrijkste als eerste en laatste

Omdat je brein de eerste woorden het best opneemt is het, voor een goede productomschrijving, aan te raden de belangrijkste zinnen of punten bovenaan de alinea/lijst te zetten. Op die manier onthoudt de potentiële klant de belangrijkste voordelen van het product. En als in die zin ook je keyword verwerkt is dan vind Google het ook super leuk!

Wanneer je je tekst eindigt met nog 1 keer het meest belangrijke punt te benoemen dan is de kans heel groot dat de bezoeker deze echt onthoudt.

10. Voeg voldoende witruimte toe

Voldoende witruimte op de productpagina helpt de potentiële klant te focussen op wat het belangrijkst is.

Het toevoegen van witruimte rond je afbeeldingen en in de producttekst helpt ruis te verminderen en de helderheid te vergroten als het gaat om de presentatie van het product.

En nu jij!

Met deze tips in het achterhoofd moet je een heel eind kunnen komen. Neem de tijd, schrijf je tekst, laat het desnoods eerst aan aan paar andere mensen lezen en verbeter daarna. Sta open voor opmerkingen, alleen zo kan je beter worden.

Zie het het toch niet zitten? Of heb je geen tijd om het zelf te doen? Ik help je graag om een aanzet te maken of om het volledig uit handen te nemen. Neem dan CONTACT met mij op voor een vrijblijvende kennismaking!